הוראת עברית לילדי ישראלים בתפוצות, כיצד?

עקרונות, סוגיות וכלים לשימור וטיפוח כישורי השפה​​

הוראת עברית לילדי ישראלים המתגוררים בחו"ל היא משימה מרתקת הדורשת התחשבות בסיטואציה הייחודית שבה נמצאים ילדים אלו. החשיפה לשפה, הרקע שממנו מגיע התלמיד, המסגרת המשפחתית והחברתית, המוטיבציה הפנימית ומשתנים נוספים מחייבים התייחסות והתאמה של תכנית הלימודים ללומד ומאתגרים אותנו, המורים, לפתח דרכי הוראה חווייתיות ומקוריות אשר יהפכו את תהליך הלמידה לפורה, מקדם ומעשיר.
קורס זה יציג, ידגים וידון בתכנים ואמצעים לימודיים המפתחים כשירות לשונית וידיעת השפה העברית בקרב ילדי ישראלים המתגוררים בחו"ל, ונותנים מענה לצורך של ההורים לקרב את הילדים לתרבות היהודית-ישראלית ולישראל.
במהלך הקורס נכיר את קבוצת הלומדים של ילדי ישראלים בחו"ל על גווניה וצרכיה השונים. נכיר את מסגרות החינוך השונות המציעות לימודי עברית (בתי ספר יהודיים, קבוצות של לומדים יהודים בתוך בתי ספר כלליים, בתי ספר של סוף שבוע, חוגים בקהילות), נבחן את המורכבות ונציג את הדגשים השונים בהוראת השפה ובאופן הלמידה בכל מסגרת. נלמד כיצד לתכנן ולהעביר שיעור עברית בצורה ממוקדת, ברורה ומעניינת, ונדון בקשיים שהמורה והתלמיד מתמודדים אתם בתהליך הלמידה. נציג תומכי למידה מתחומים שונים (אמנות, ספרות מדיה חזותית, אתרי אינטרנט ועוד) התורמים להליך והופכים אותו לחוויה לימודית-תרבותית מקדמת ומעשירה, ונתנסה בכתיבת מערכי שיעור.
באופן טבעי, לקורס זה נקודות השקה לקורס כללי להוראת עברית כשפה נוספת. עם זאת, בשונה מקורסים אחרים, בקורס זה נחדד את החשיבות שבלימוד העברית בהקשר חברתי-תרבותי-ישראלי. נתמקד במטרה ייחודית – כיצד ניתן לחבר את ילדי הישראלים המתגוררים בחו"ל, ואינם שותפים מלאים לא בתרבות שלתוכה נולדו ולא בתרבות (או בתרבויות) שבה גדלו בחו"ל, לאלמנטים מרכזיים בתרבות הישראלית באמצעות לימודי השפה. ​
מרבית הלימודים בקורס מתבצעים בפורמט א-סינכרוני באמצעות פלטפורמת ה-Moodle, אך כל קורס משלב גם שני מפגשים סינכרוניים לפחות, שמתקיימים באמצעות פלטפורמת UNICKO.
 
הקורס נותן מענה לכמה קהלים:
  • מורים העוסקים בהוראת השפה העברית בבתי ספר יהודיים, בבתי ספר ישראליים, בבתי ספר בין-לאומיים ובקולג'ים; 
  • מורים המלמדים במסגרת בתי כנסת;
  • גננות בגנים של הקהילה היהודית, גננות בגנים ישראליים ובגנים בין-לאומיים שבהם מתחנכים ילדי ישראלים; 
  • מדריכים בתנועות נוער, שליחים חינוכיים העוסקים בהוראת עברית או משלבים את הוראת השפה במסגרת פעילותם; 
  • מורים המלמדים תלמידים יחידים פנים אל פנים או באופן מקוון.​
ענבל צפיר
בעלת ניסיון רב שנים בפיתוח, בניהול, ביישום ובהוראה של תכניות ללימוד עברית לדוברי שפה זרה; במשך שבע שנים שהתה באנגליה ושימשה רכזת הוראת עברית ומחנכת עברית בכירה ביותר מעשרה מוסדות יהודיים, ממגוון זרמים; במסגרת עבודתה הובילה פיתוח תכניות ללימוד עברית עבור תלמידים מגיל גן עד תיכון, בדגש על שילוב תכנים הלקוחים מההווי הישראלי המודרני ואמצעים חווייתיים; עוד עסקה בפעילות חינוכית בעמותות הפועלות להנחלת השפה והתרבות הישראלית בתפוצות, כגון קק"ל ו-Spiroark.​

פתיחת קורס מותנית בכמות הנרשמים.
במקרה של אי פתיחת קורס בסמסטר מסוים, יוכל כל נרשם:

1. לבחור בקורס חלופי מתוך הקורסים שנפתחים
2. לדחות את הלימודים לסמסטר העוקב
3. לקבל חזרה את שכר הלימוד במלואו

שיתוף ב print
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email