הנחיית עמיתים באקדמיה

עולים קומה בהנחיה

התמחות חד שנתית – 180 שעות*

* צרוף התמחות של 180 שעות בשנה נוספת מקנה תעודת הוראה המאפשרת ללמד במכללות

רציונל

מטרת התוכנית היא הצמחת בעלי תפקידים ומנחים מובילים לטובת קידום מקצועי של איכות ההנחיה. הנחיית עמיתים מקצועית מפחיתה התנגדויות, מקדמת שינוי, ומגבירה שייכות בצוות. לצד זאת הנחיית עמיתים מעוררת  דילמות אתיות ובין-אישיות ייחודיות בשל יחסי העמיתות, המשלבים בין היבטים פורמאליים וא- פורמאליים. התמקצעות בהנחיית עמיתים מחייבת את בעל התפקיד לפתח מיומנויות תקשורת בין- אישית, להיות בקיא בהנחיה אישית וקבוצתית, ולשלב בין סגנונות הנחיה שונים בצוות ועם יחידים וזאת מתוך סמכות המשלבת הזדהות קולגיאלית, שותפות ושיתופיות. כל אלו מצריכים תהליכי היוועצות ובירור אישי ומקצועי במסגרת מהימנה ומנקודות מבט מגוונות.

 

קהל היעד

  1. ראשי יחידות ובעלי תפקידים במוסד אקדמי, העוסקים בהנחיית עמיתים.
  2. רכזים ומנחי סגל עמיתים (סופרויז’ן) ביחידות הכניסה להוראה.
  3. מנחי קהילות עמיתים.
  4. מנחי קבוצות בעלי ניסיון המעוניינים להתמקצע בהנחיה באמצעות סימולציות בחינוך, כגון במרכזי הסימולציות בהוראה במוסדות האקדמיים.

מבנה ההתמחות

  • לימודי ליבה בהנחיה: 18 מפגשים קבוצתיים, חלקם במכון מופ"ת וחלקם מקוונים. המפגשים יתמקדו בפיתוח מיומנויות הנחיה אישית וקבוצתית, תוך שילוב היבטים תיאורטיים וכלים מעשיים והתנסות בהתייעצויות עמיתים מונחות ובקבוצת סופרויז'ן שנתית.
  • לימודי הנחיית סימולציות: חמישה מפגשים, כולל הרצאות, סיורים והתנסויות במרכזי סימולציה ברחבי הארץ.
  • טיוטורינג אישי: 3 מפגשים מקוונים של הנחיה פרטנית ממוקדת: התייעצות על דילמות מקצועיות והעצמת תהליכי התפתחות אישית-מקצועית.
  • חממה לפיתוח אישי מקצועי חוצה התמחויות: שני מפגשי ייעוץ אישי בהנחיית סגל מהתמחויות נוספות בביה"ס- בניית מסלול לפיתוח קריירה, ייעוץ לקראת הצגה בכנס או כתיבת מאמר, ייעוץ לבניית אתר אישי ומיתוג ברשת ועוד.

נושאים נבחרים

  1. סגנונות בהנחיה אישית ובהנחיה קבוצתית
  2. מרחבי משמעות בהנחיה
  3. מודל המעלית לשילוב תיאוריה, גישה ופרקטיקה בהנחיה
  4. מודל ה- U לפיתוח תהליכי הנחיה ומנהיגות
  5. מודל מעגל השינוי להתמודדות עם התנגדויות בהנחיה
  6. ליבון דילמות אתיות הנלוות לתהליכי הנחיית עמיתים

דרכי הלמידה

  • למידה סדנאית
  • דיונים בצוותים
  • סימולציות
  • למידה ממקרים בקבוצת סופרוויז'ן מצומצמת
  • למידה מקוונת
  •  היצגי לומדים
  • למידה צומחת עפ"י צרכי הלומדים

תנאי קבלה

  • תואר שני ומעלה (עדיפות לבעלי תואר שלישי)
  • מילוי תפקיד אקדמי ו/או פדגוגי הכולל הנחיית עמיתים בסגל
  • מומלץ ניסיון קודם בהנחיית קבוצות
  • ריאיון קבלה

בסיום התכנית

  • יקבלו המשתתפים תעודת התמחות ב"הנחיית עמיתים" של בית הספר להתמחות מקצועית במכון מופ"ת
  • צירוף התמחות נוספת מהאשכול, בהיקף של 180 שעות, יכול להקנות תעודה שוות ערך לתעודת הוראה במכללות (בכפוף לנהלים)
  • תתמקצעו במיומנויות החניית סימולציות, הנחיית עמיתים והנחיה על הנחיה- אישית וקבוצתית
  • תהיו שותפים בקהילה של עמיתים מן המוסדות האקדמיים ברחבי הארץ

צוות ההתמחות

lironon

ד"ר לירון און

ראש התכנית
מרצה לפסיכולוגיה, לחינוך ולחינוך מיני, מרצה לפסיכולוגיה במכללה האקדמית גורדון, מרצה בתואר שני לפסיכולוגיה חינוכית במכללה האקדמית עמק- יזרעאל, מנחה בקורס הכשרת יועצות לתפקידי הדרכה באוניברסיטת חיפה, רכז מערך ההדרכה של הפסיכולוגים ביחידה לאקלים מיטבי וצמצום אלימות בשרות הפסיכולוגי- ייעוצי במשרד החינוך.

thumbnail_DSC_1378

ד"ר יעל בר לב

מנחה
מובילה תהליכי התמקצעות והתחדשות של מנהלים, מנחים וצוותים מובילים. מלמדת את גישות ה Focusing, U theory שרותמות את הכוחות היצירתיים של היחיד והקבוצה לטובת תהליכי התפתחות. בעבר, חברת סגל בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית.

rivkagross

רבקה גרוס

רכזת ומנחה
יועצת אירגונית, מומחית בהנחיית קבוצות בגישה המוטיבציונית בארגוני חינוך.

ההתמחות ניתנת במסגרת בית הספר ללימודי התמחות מקצועית ע"ש פרופ' זילברשטיין

יינתן סבסוד לתשלום על הקורס מטעם האגף לכניסה להוראה במשרד החינוך – פרטים בהמשך

צפו בסרטון הסבר על ההתמחות

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם

לפרטים נוספים ולייעוץ ראשוני התקשרו אלינו:

מינהל לומדים:

073-75-999-77

 mlomdim@macam.ac.il