ניהול אקדמי

התמחות חד שנתית – 180 שעות – מוכרת לתעודת הוראה במכללות*

* צרוף התמחות של 180 שעות בשנה נוספת מקנה תעודת הוראה המאפשרת ללמד במכללות

רציונל

המציאות האקדמית המשתנה ובתוך כך השינויים האחרונים אליהם נקלענו ללא הכנה, הציבו אתגרים חדשים לחברה, לאקדמיה ולמערכת החינוך.
מציאות זו זקוקה למנהלים ולמנהיגים אשר מסוגלים להוביל את הסביבה האקדמית שבה הם פועלים ולהשפיע עליה. מטרת ההתמחות היא להצמיח  חברי סגל אקדמי בדרגות ניהול, שיוכלו להנהיג בצורה אפקטיבית את עצמם, את הצוות ואת היחידה שהם עומדים בראשה. יחד נשפיע על המחר: בגמישות וביצירתיות, נוכח התנאים המשתנים, נבחן כיצד נוכל בסביבה האקדמית לעצב את המחר ולבחון הזדמנויות של פיתוח, שינוי, יזמות ושילובי טכנולוגיות.

בשנה"ל תשפ"א תתקיים התוכנית במתכונת מחודשת ומותאמת לדינאמיקה בשדרת הניהול האקדמית.
לבחירתכם שני מסלולים:

  1. "אופק" – תוכנית בניהול אקדמי בהיקף של 90 שעות, בסיומה יקבלו המשתתפים תעודת סיום קורס ניהול אקדמי – חדש.
  2. התמחות בניהול אקדמי – תוכנית מורחבת בהיקף של 180 שעות, בסיומה יקבלו המשתתפים תעודת התמחות בניהול אקדמי, המקנה בצירוף התמחות נוספת תעודת הוראה למכללות (בכפוף לנהלים).

התוכנית מושתתת על תהליכים אישיים וקבוצתיים וכוללת:

  • העמקה של הידע בתחום הניהול והבנה של המורכבות המאפיינת את הניהול באקדמיה.
  • התפתחות אישית-מקצועית בהקשר חברתי עם עמיתים, המספקת תמיכה והרחבת הפרספקטיבה.
  • בניית תכונית עבודה אישית לפיתוח קריירה אקדמית לכל מתמחה והנחייה למטרת כתיבה ויישום של פרויקט.

הלימודים יתקיימו בזיקה לתוכניות אחרות בבית הספר ובמכון מופ"ת, ביניהן תוכנית אלומות והתמחות חדשנות ויזמות בחינוך, למען טיוב המערכת, הרחבת הפרספקטיבות של בעלי התפקידים וטיפוח ההתפתחות המקצועית של המתמחים.

נושאי לימוד

בין הנושאים שנעסוק בהם בשנת ההתמחות:
  1. זיהוי אמונות וניסוח חזון
  2. ניהול דינאמי בשגרה מתחדשת ובמצבי משבר
  3. שיווק ופרסום
  4. ניהול באקדמיה בעולם משתנה
  5. מנהיגות מעוררת השראה
  6. מיומנויות ניהול
  7. חוק ואתיקה בניהול

תנאי קבלה

  1. תואר שני ומעלה
  2. תינתן עדיפות לבעלי תפקידים ניהוליים באקדמיה
  3. ריאיון קבלה (*יש לשלוח קורות חיים והמלצה)

סדנאות לבחירה

הסדנאות יעשירו את ארגז המיומנויות ה"רכות" (soft skills), הנדרשות לבעלי תפקידי ניהול באקדמיה, בימות שגרה כמו בעיתות משבר. הסדנאות לבחירה מיועדות למתמחים שבוחרים את התכנית המורחבת:
  1. המוח הגמיש 60 שעות
  2. מאביי רבי לסיינפלד ומשחקי הכס: מפגשים מהסוג התלמודי 30 שעות
  3. למידה כדרך ולא כמטרה: פדגוגיה מתבוננת עקרונות ותרגול 30 שעות
  4. התפקודים הניהוליים של המוח הקורס המעשי 30 שעות

קהל היעד

  • בעלי תואר שני ומעלה
  • ממלאי תפקידים ניהולים או מי ששואף למלא תפקיד ניהולי

מרצים בהתמחות

בהתמחות ירצו מיטב המרצים והמומחים בתחומי הניהול האקדמי, ביניהם: פרופ' חן שכטר, ד"ר אורלי עידו, ד"ר סילביה שטיגליץ, ד"ר שושי חן, פרופ' יעקב קדם, טלי בן יעקב, ירון ברדה ועוד

מבנה ההתמחות

  • 60 שעות: מפגשי למידה שיתקיימו במהלך סמסטר א' באופנים שונים (פנים מול פנים, ובזום): מפגשי מליאה (הרצאות, מפגש עם מומחה), ומפגשים סדנאיים בקבוצה (ניתוחי אירוע, פתרון בעיות וסימולציות). ההרצאות תשמשנה בעיקר להקניה ולהרחבה של ידע בנושאי ניהול נבחרים, ומטרת העבודה הסדנאית תהיה "לתרגם" את הנלמד במליאה לסיטואציה ארגונית במוסד האקדמי ובעולם המקצועי של כל אחד ואחת מהמתמחים.
  • 30 שעות: סדנה מקוונת בנושא מנהיגות מבוססת אינטליגנציה רגשית שתתקיים בסמסטר ב'. בתכנית המורחבת יתווספו לכך 90 שעות סדנאות מקוונות שיתקיימו בסמסטר ב'.

צוות הההתמחות

ד"ר סילביה שטיגליץ

ראש ההתמחות

ד"ר אורלי עידו

מרצה/strong>

התכנית ניתנת במסגרת בית הספר ללימודי התמחות מקצועית ע"ש פרופ' זילברשטיין
הלימודים מתקיימים במכון מופ"ת בהיקף של יום בשבוע (יום חמישי, בשעות 14:00-9:00). 

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם

לפרטים נוספים ולייעוץ ראשוני התקשרו אלינו:

מינהל לומדים:

073-75-999-77

 mlomdim@macam.ac.il