מחנכות הכיתה מהוות אבן יסוד בבית-הספר והן נושאת על כתפיהן אחריות רבה לתלמידים כפרטים וכקבוצה. מחנכות הכיתה נושאות באחריות לרווחתם הרגשית והחברתית של התלמידים, להתקדמותם הלימודית, לחיבור בין בית-הספר וההורים, לתכלול וראיה הוליסטית של התלמיד ושל הכיתה, לעבודה עם הצוות החינוכי הפועל בכיתה ולתכלול צורכי הכיתה והמערכת הבית-ספרית.
שנות העבודה הראשונות של מחנכות כיתה הן מאתגרות במיוחד – בהתמודדות עם דילמות מקצועיות, אישיות וחינוכיות ייחודיות לתפקידן, וכן עומס רב של משימות שיש לנהל ולתעדף, תוך עמידה בכלל דרישות התפקיד – כבר מהיום הראשון וללא היכרות מקדימה.
על מנת לסייע למחנכות החדשות להשתלב ולהצליח בכניסה להוראה בכלל ובתפקידן כמחנכות כיתה בפרט, הוקמו סדנאות וחממות אתחלתא – מסגרות למידה המאפשרות ליווי, תמיכה ופיתוח מקצועי מותאם וייעודי למורות המשמשות כבר בראשית דרכן גם כמחנכות כיתה.
תוכנית אתחלתא – חממה למחנכות חדשות, היא פרי שותפות בין משרד החינוך – אגף כניסה להוראה וקשרי אקדמיה-שדה והאגף לחינוך יסודי, קרן משפחת ליאון ומכון מופ"ת.
התוכנית פועלת בשותפות הדוקה עם יחידות כניסה להוראה במוסדות האקדמיים להכשרת מורים, שמנהלים ומפעילים מסגרות למידה ייחודיות למחנכות כיתה בתחילת דרכן – במודלים של חממות, סדנאות התמחות וקורסי "מורה חדש".
המחנכות בחממות ובסדנאות לומדות בקבוצת שייכות של עמיתים ועמיתות בה ניתן לחלוק התנסויות, לשתף ולדון בהתלבטויות, קשיים, אתגרים והצלחות. הלמידה בחממות ובסדנאות מסייעת בביסוס הזהות התפקידית של המחנכת במקביל לרכישת ידע רלוונטי וכלים פרקטיים. אופני הלמידה מגוונים וכוללים מפגשי הרצאה והשראה, סדנאות והפעלות, למידה באמצעות חקר פרקטיקה, סימולציות, סיורים ועוד.
מטרות התוכנית
- הקמה וליווי של חממות וסדנאות להתמקצעות ותמיכה במחנכות כיתה בתחילת דרכן.
- קידום תפיסה מערכתית ושותפויות הממוקדות במתן מענים רחבים וסקיילבילים למחנכות כיתה בתחילת דרכן.
- פיתוח תכנים וכלים מותאמים ומבוססי מחקר ולמידה מהשדה לטיוב תהליכי הכניסה להוראה של מחנכות כיתה בתחילת דרכן.
- קידום תפיסת תפקידה של מחנכת כיתה כסוכנת שינוי בחיי תלמידיה ותלמידותיה.
מטרת החממות והסדנאות
ליווי, תמיכה ומתן מענה ייעודי, איכותי ורלוונטי לכניסה מיטבית לתפקיד של מחנכות כיתה בתחילת דרכן.
בשנת תשפ"ד הוציא צוות אתחלתא לאור את מסמך מודל תוכנית אתחלתא – חממה למחנכות חדשות. המסמך מבוסס על ההתנסות, הלמידה והכתיבה שנעשו במהלך שלוש שנות פעילות התוכנית יחד עם השותפים והשותפות מיחידות הכניסה להוראה במוסדות האקדמיים.
מצורף כאן מסמך מודל מקוצר המציג את מטרות ויסודות התוכנית ותכנים מוצעים ייעודיים למחנכות כיתה.