לעצור את הדלת המסתובבת: שימור מורים בעיתות משבר ושגרה

יחידת רשות מחקר

המחסור במורים הוא משבר מתמשך בישראל ובעולם, ובשנים האחרונות הוא נעשה חמור אף יותר. הגורמים למחסור הם רבים: הסטטוס החברתי והשכר הנמוכים של מורים גורמים לבוגרי תיכון לבחור במקצועות אחרים; קשיים בקליטה בבתי הספר מביאים לנשירה גבוהה בקרב בוגרי התוכניות להכשרת מורים, ובשנים האחרונות היא עומדת על כ-30%; שחיקה ואפשרויות מצומצמות לקידום מקצועי גורמות לעזיבה מוקדמת של מורים מכהנים. בשנה האחרונה חווינו מחסור חמור במורים, ביועצים חינוכיים ובמנהלים, מחסור שפגע בטיפול בתלמידים שנפגעו מן המשבר הביטחוני.

במושב "לעצור את הדלת המסתובבת" נציג ממצאים על קשיי הקליטה של מורים מתחילים, ועל הכוונות להישאר בקרב מורים מכהנים. לאחר מכן נציג שתי תוכניות חדשניות שיזם משרד החינוך: (1) מדריכות "יד ביד", הפועלות במסגרת מחוזית ואמורות להעניק למורים מתמחים סיוע שאינם מקבלים בסדנאות ההתמחות ומהמורים החונכים שמונו להם; (2) הצבת מתכללי הון אנושי בבתי הספר, שיטפחו את תחושות החוסן, השייכות, השלומות וההישארות של מורים במערכת החינוך.

מציגים (בסדר האלף-בית)

ד"ר רינת ארביב אלישיב / מכללת סמינר הקיבוצים
ד"ר גל בן יהודה / רשות המחקר, מכון מופ"ת
ד"ר עינת גוברמן / רשות המחקר, מכון מופ"ת
ד"ר שרה זילברשטרום / משרד החינוך
גב' אירה לפרדין / מכון מופ"ת

תפריט
אפשר לעזור?