כניסה להוראה בצל משבר

 מו"פ כניסה להוראה

המושב יעסוק בתחום הכניסה להוראה בישראל חשיבותה ואתגריה בעתות משבר. מורים בראשית דרכם במערכת החינוך מתמודדים עם אתגרים רבים ושונים. החל מהוראה בבתי ספר בחזית המלחמה, קליטה בהוראה תוך התמודדות עם פינוי ממקום מגורים או פינוי של המוסד האקדמי בו מתקיימת סדנת ההתמחו או בקורסי מורה חדש. מלחמת חרבות ברזל הציבה אתגרים רבים למנחי הסדנאות והקורסים בכניסה להוראה תוך שהם מתמודדים עם מורכבות אישית ומשפחתית בצד התמודדות עם הקשיים של המורים בראשית דרכם ואתגרי צמצום תקציבי ואי ודאות בדבר התעסוקה האקדמית שלהם.

במושב זה נבחן את השפעת מלחמת חרבות ברזל על הכניסה להוראה, תוך התייחסות לארבעה מוקדים מרכזיים:

 

1. גננות מתמחות בשיגרת חירום

התמודדות של גננות עם מצבי מלחמה מורכבת ודורשת גישה רגישה ומקצועית הגננת ניצבת בפני אתגרים מורכבים: שמירה על תחושת בטחון של ילדי הגן. להשרות תחושת בטחון ורוגע ככול הניתן בסביבה משתנה בעת מלחמה.

התמודדות עם תגובות רגשיות קשות: ילדים עלולים להגיב למצב מלחמה בחרדה, פחד, כעס, עצב או קשיי ריכוז. שימור שגרת היום, שגרת היום בגן חשובה לילדים, במיוחד בתקופות לחץ, ועל כן חשוב ככל הניתן לשמר אותה

היעדרות ילדים: ייתכן שילדים ייעדרו מהגן בשל המצב הביטחוני, מה שעלול להשפיע על קבוצת הילדים ועל שגרת עבודת הגננת.

ולבסוף גם התמודדות עם מצוקה אישית: גננות הן גם אימהות, בנות זוג וחברות, ועלולות לחוות מצוקה אישית כתוצאה מהמצב.

מציגה: ד"ר מלי ליבבוביץ, מכון מופ"ת, אגף כניסה להרואה וקשרי אקדמיה שדה

 

2. מחנכות כיתה חדשות בשעה משבר

נבחן את הקשיים הייחודיים העומדים בפני מחנכות כיתה חדשות, מחנכות מתמחות הלוקחות חלק בתכנית "אתחלתא* – חממות למחנכות".  מחנכת כיתה ממלאת תפקיד רב-ממדי וחיוני, המשלב היבטים חינוכיים, פדגוגיים, ניהוליים ואישיים. בעיתות משבר ישנה חשיבות ממדרגה ראשונה ליכולת של מחנכת כיתה לתת מענה לתלמידים בהיבטים של ליווי אישי ותמיכה רגשית, בתהליכי למידה והוראה. כל זה בעת שהמחנכת היא מתמחה ורשת הבטחון שלה מתערערת. המושב יעסוק בהיבטי ההתמודדות של מחנכות מתמחות בכיתות בראשיתה של המלחמה.

מציגות: מור צפריר, אתחלתא.  הילה ויצמן בן דוד, אתחלתא, המכללה האקדמית חמדת. מיכל חנוכה, אתחלתא, המכללה האקדמית חמדת

*אתחלתא היא שיתוף פעולה בין קרן ליאון, משרד החינוך ומכון מופת.

 

3. להתכנס או להתגייס? להנחות בעת מלחמה

המושב יציג מחקר המתמקד באירועים ובחוויות הראשוניות בתקופת המלחמה כפי שהשתקפו מנקודת מבטם של מנחי סדנאות ההתמחות במכללה האקדמית חמדת, הנמצאת בעוטף עזה.

מציגות: ד"ר כוכבה פרג'ון, המכללה האקדמית חמדת. פרופ' אורנה שץ אופנהיימר, המכללה האקדמית חמדת

 

4. קורסי מורים חדשים במציאות משתנה

מורים חדשים, הינם מורים הנמצאים בשנת השנייה במערכת החינוך. הם בראשית דרכם המקצועית וצריכים סיוע וליווי משמעותי על מנת לעמוד במשימה. במידה רבה במהלך שנה זו נקבעות המסמרות לשימור ההון האנושי והחוסן האישי והמקצועי שלהם כמורים. קורס מורה חדש בשלב הכניסה להוראה הוא קורס במסגרת הפיתוח המקצועי. עם פרוץ המלחמה הוקפאו כלל הקורסים לפיתוח מקצועי עקב הפניית משאבים לצרכי המלחמה.

צוות פיתוח המדיניות הפדגוגית והניהולית של הקורס נדרש להוכחת חשיבות ומשמעותיות של הקרוס.

לדייק את הצורך במתן מענה מותאם לציבור המורים החדשים. מורים אשר נדרשים לחוסן, הממשיכים לברר ולבסס את זהותם המקצועית, בהתאמה לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים, תוך התמודדות עם מעגלי כאב וקושי שלהם ושל תלמידיהם.

המושב יציג את תהליך משלב המשבר עם תחילת מלחמת חרבות ברזל, הדיוק והחידוד של חשיבות קורס מורה חדש, הצמיחה לפתרון מעשי ואסטרטגי להתמודדות עם משבר.

מציגות: אילנית אברהם, מכון מופ"ת, מכללת אפרתה. אסנת בן פורת, מכללת בית ברל.

 

מובילת המושב: ד"ר נעמה בני, מכון מופ"ת

תפריט
אפשר לעזור?