אנשי/נשות חינוך, מטפלים/ות ומדריכים/ות
מכון מופ"ת שמח להציג את סיכום סדרת המפגשים "מומחים/יות מהספרים" תשפ"ד
במהלך תקופת המלחמה יחידת הכנסים והוצאת הספרים קיימו סדרת מפגשים מקוונים "מומחים/יות מהספרים" שהפגישה את הקהל עם חוקרים/ות שהציעו כלים, מיומנויות והמלצות להתמודדות עם סוגיות רלוונטיות ובוערות בעת הנוכחית.
המפגשים התבססו על ספרים בהוצאת מכון מופ"ת והוקדשו למגוון נושאים: טיפול באומנות, ביבליותרפיה, נוירופדגוגיה, הורות בתקופות משבר וספרות פופולרית כהנאה ואסקפיזם.
המפגש הראשון:
"עם כל צבעי הנפש: התנהגות תוקפנית במצבי איום, אובדן ומשבר"
התקיים בתאריך 21 בנובמבר 2023
מנחת המפגש: ד"ר עדנה ניסימוב-נחום
מטפלת באומנות, מדריכה בכירה ומרצה בכירה. בעבר, ראשת התוכנית לתואר בטיפול באומנות במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין; רכזת ומדריכה במתי"אות יבנה וגבעתיים. כיום מרצה במסגרות שונות, מדריכה ומטפלת בקליניקה בחולון.
המפגש הציע דרך להתבוננות בתוקפנות כשער לעולמם הפנימי של ילדים וילדות, מתבגרים ומתבגרות. במפגש הוצג מודל דיאלקטי כמפתח לעולמות חבויים. מודל זה מאפשר מחד גיסא לזהות ולקבל תפיסות, רגשות ומחשבות, ומאידך גיסא לתמוך בפיתוח חוסן פנימי ואמפתיה לזולת ובמציאת פתרונות אפשריים. המפגש כלל תרגול של התערבות חינוכית באמצעות התנסות פשוטה באומנות.
ההרצאה התבססה על הספר כל צבעי הנפש: טיפול באמנות בילדים המתנהגים בתוקפנות מאת ד"ר עדנה ניסימוב-נחום, בהוצאת מכון מופ"ת (2013).
המפגש השני:
"הילד בקצה העיפרון: איתור מצוקה וחוסן דרך כתב יד וציורים של ילדים/ות"
התקיים בתאריך 19 בדצמבר 2024
מנחת המפגש: ד"ר דפנה ילון
מומחית לאבחון ציורי ילדים, וכן למבחני ציור וכתב יד של ילדים ומבוגרים; משלבת ידע מתוך לימודי ביולוגיה, לקויות למידה וטיפול משפחתי; עוסקת בסיוע לכתיבה אקדמית במרכז התמיכה לסטודנטים עם ליקויי למידה במכללה האקדמית בית ברל; מחברת הספר הילד בקצה העיפרון: הכתיבה הידנית כאתגר רב-תחומי.
המפגש עסק באיתור מצוקה וחוסן דרך כתב יד וציורים של ילדים/ות. במפגש התוודענו למעבר הבין-דורי של הטראומות הלאומיות המרובות ולנזק שהן גורמות. לבסיס זה מתווספים הקשיים האישיים, המגבירים את תחושת המצוקה של הפרט.
באמצעות ציורי ילדים, כתבי יד ומבחני ציור עקבנו אחר תהליכי החמרה, הטבה וריפוי, בחנו אופנים ליישום הכוחות והתחקינו אחר מקורות החוסן האישי.
ההרצאה התבססה על הספר הילד בקצה העיפרון: הכתיבה הידנית כאתגר רב-תחומי מאת ד"ר דפנה ילון, בהוצאת מכון מופ"ת (2019).
המפגש השלישי: "הורות מכל הכיוונים"
התקיים בתאריך 6 בפברואר 2024
מנחת המפגש: ד"ר צפי טימור
מרצה וחוקרת באקדמיה, סופרת ואשת חינוך; בעלת תואר שלישי (Ph.D) בחינוך ובחינוך מיוחד, תואר שני (M.Sc) בפסיכולוגיה, ותארים ראשונים (B.A) בספרות ובחינוך מיוחד; תחומי המומחיות שלה הם הכלה חברתית וחינוכית של בעלי צרכים מיוחדים, פסיכו-פדגוגיה, לקויות למידה, צמיחה אישית ומקצועית.
במפגש בחנו את תופעת ההורות מזוויות שונות ותוך התבססות על תחומי דעת מגוונים. ההרצאה התייחסה למהות המושג "הורות", לזהות ההורית ולתפיסת התפקיד ההורי, לקשר בין הורות, טיפול וחינוך, למורכבות המושג "אם" ולהורות בעולם החי.
ההרצאה התבססה על הספר הורות מכל הכיוונים מאת ד"ר צפי טימור, בהוצאת מכון מופ"ת (2021).
המפגש הרביעי:
"רגש מוטיבציה והמוח: מה מניע אותנו גם בתקופות לחץ וחרדה"
התקיים בתאריך 20 בפברואר 2024.
מנחת המפגש: ד"ר אורית אלגאוי-הרשלר
חוקרת מוח ואשת חינוך, ממובילי התחום החדש של הנוירופדגוגיה בארץ. בעלת תואר שלישי במדעי המוח מהאוניברסיטה העברית, ומחקריה התפרסמו בכתבי עת בין-לאומיים. בוגרת מכון מנדל, עבדה כמורה והובילה תוכניות חינוכיות. מרצה ומובילה בהתמחות לנוירופדגוגיה יישומית במכון מופ"ת, בתואר שני לנוירופדגוגיה במכללת אחוה, ובחוג לגיל הרך במכללת אפרתה. ספרה נוירופדגוגיה: כשמוח וחינוך נפגשים יצא בהוצאת מכון מופ"ת ב-2023.
במהלך המפגש ביקרנו במוח האנושי. הבנו איך מנגנונים רגשיים חזקים מסוגלים "לחטוף" לנו את המוח, מה ניתן לעשות בעניין, וכיצד אפשר, גם בעת הנוכחית, להחזיר לעצמנו ולסטודנטים.יות שלנו מעט שפיות, מוטיבציה ויכולת למידה.
ההרצאה התבססה על הספר נוירופדגוגיה: כשמוח וחינוך נפגשים מאת ד"ר אורית אלגאוי-הרשלר, בהוצאת מכון מופ"ת (2023).
המפגש החמישי:
"נתיב הבריחה בספרות פופולרית: אסקפיזם כמטרה לגיטימית ומהנה"
התקיים בתאריך 19 במרץ 2024
הדוברים במפגש:
ד"ר ארנת טורין, מרצה בכירה בתוכנית לחינוך למדיה במכללת גורדון ועמיתת מחקר במכון הדסה ברנדייס; מחברת הספר ייצוגי מורים בתקשורת (הוצאת מופ"ת); חברה בוועד המנהל של איגוד התקשורת בישראל.
פרופ' שי רודין, פרופסור חבר במכללת גורדון, חיפה. עוסק במחקר ספרות פופולרית, ספרות נשים וספרות ילדים ונוער מזווית פמיניסטית, קווירית ופוסט-קולוניאליסטית.
ד"ר ערגה הלר, מרצה בכירה בהתמחויות ספרות ואומנות במכללה האקדמית לחינוך על שם קיי, באר שבע. מחקריה על ספרות ילדים עברית, ספרות שואה ישראלית ותרגום פנטזיה ומדע בדיוני ראו אור באנגלית ובעברית.
המפגש העלה על נס את הלגיטימיות של ספרות פופולרית, את מהותו של האסקפיזם כהשתקעות מוחלטת בעולם בדיוני, ואת הרכיבים המבטיחים מסע מופלא אל מחוץ למציאות.
ההרצאה התבססה על הספר סוגות בספרות הפופולרית בעריכת ד"ר ארנת טורין ופרופ' שי רודין, בהוצאת מכון מופ"ת (2024).