מו"פ הטובים להוראה / עידו בן טוב + פורום חיים בשותפות

הוראה בין-מגזרית בצל המשבר ובכלל

אחד האתגרים הבולטים בחיים המשותפים במדינת ישראל הוא הסקטוריאליות, המיוצגת וממוסדת בחלוקה לזרמי חינוך שונים בתוך החינוך הממלכתי: ממלכתי – קרי חילוני, יהודי דתי, חילוני, חרדי וערבי – הכולל אף הוא תת-חלוקה. אומנם תמיד היו מורים המשויכים לזרם אחד שלימדו בזרם אחר, אך אלה היו מיעוט שבמיעוט.

בפורום לחיים משותפים מדברים זה שנים רבות על כך שברירת מחדל של בתי ספר ללא חלוקה לזרמים הייתה יכולה לתרום הרבה לחיים המשותפים במדינת ישראל. ברור ששורש החלוקה לזרמים נטוע עמוק בתפיסות המגזריות השונות, ומבוסס על לא מעט שיקולים פוליטיים. אבל גם הוראה חוצת מגזרים עשויה לתרום רבות לחיים המשותפים, כפי שיעידו מנהלי בתי ספר, מורים, ותלמידים שהתנסו בכך.

בשנים האחרונות, הן מטעמים תועלתניים הן מטעמים מהותיים, נעשים ניסיונות לדאוג לכך שמורים רבים יותר מהחברה הערבית ילמדו בבתי ספר עבריים. לאחר התקדמות מסוימת חלה נסיגה משמעותית ב-7 באוקטובר. בלא מעט מוסדות נאמר שאין זה הזמן לעסוק בכך. כך על פי עדויות של שותפים לפורום חיים משותפים, וכך גם באופן בולט בנוגע לתוכנית הסבה להוראה בתחום הטכנולוגיה. תוכנית המו"פ הייתה לתמוך השנה במורות/ים ערביות/ים שייכנסו להוראה בבתי ספר עבריים, אך, כאמור, נשמעת טענה שהזמן אינו מתאים.

המושב יעסוק בהוראה בין-מגזרית בצל המשבר. נשמע על המצוקה המיידית לאחר "השבת השחורה", על חוויות שליליות וחיוביות לפניה ואחריה, ממגוון נקודות מבט. נאזין לדבריהם של מורים, מנהלי בתי ספר, נציגים של המוסדות להכשרת מורים, ממכון מרחבים המלווה את בתי הספר ואת המורים הערבים המשתלבים בבתי ספר עבריים, ושל נציגי הפורום לחיים משותפים העוקבים אחר הנעשה.

אנו מקווים שלא זו בלבד שיש מקום לעסוק בהוראה בין-מגזרית בימים אלה, אלא שיש הזדמנות לעשות זאת, ושהיא עשויה להוסיף חוסן למדינה כולה.

מציגים

עדו בן-טוב / מו"פ הטובים להוראה
מועין פחראלדין וד"ר אור מרגלית / מובילי פורום חיים משותפים במכון מופ"ת
מנהל/י בתי ספר / עדו בקשר
מורות – עדו בקשר עם מורה אחת – מועין מכיר – נחליט בהמשך
מכון מרחבים – עדו בקשר איתם
פורום חיים משותפים – מועין ואור יפנו לפורום בהמשך
משרד החינוך (? נפנה דרך הנציגות אצלנו בפורום)

תפריט
אפשר לעזור?