מטרת התכנית לאפשר לאנשי חינוך ועובדי הוראה להתאמן במיומנויות תקשורת תומכות חינוך ויחסים בינאישיים בשדה החינוכי.
על מו"פ התכנית
מו"פ תכנית סימולציות בחינוך במכון מופ"ת, בהובלתה של טלי חגשורי, עוסק באיגום תהליכי ההקמה, ההפעלה והפיתוח של מרכזי סימולציה בהיבטים תכניים, מתודולוגיים, טכנולוגיים ומחקריים. במסגרת פעילות המו"פ אנו מבקשים לייצר, לאסוף ולהנגיש ידע הן מהשדה והן ידע מחקרי כבסיס להפעלת מרכזי הסימולציה במוסדות אקדמיים להכשרת מורים.
מהי סימולציה?
למידה מבוססת סימולציה Simulation-based היא טכניקה המדמה את תנאי השדה המקצועי למטרות למידה ותרגול מיומנויות (Chernikova et al. 2020). הסימולציה מאפשרת למשתתפים להתמודד עם מצבים מדמי מציאות בסביבה בטוחה, ולבחון אותם באמצעות תחקיר ורפלקציה, המתבצעים לאחר ההתנסות ומעניקים למתנסה אפשרות להתבונן על התנסותו בדרכים מעודדות למידה.
מי אנחנו?
מו"פ תכנית סימולציות בחינוך במכון מופ"ת, בהובלתה של טלי חגשורי, עוסק באיגום תהליכי ההקמה והפיתוח של מרכזי סימולציה בהיבטים תכניים, מתודולוגיים, טכנולוגיים ומחקריים. במסגרת פעילות המו"פ אנו מבקשים לייצר, לאסוף ולהנגיש ידע אקדמי, ידע שדה וידע מחקרי כבסיס להפעלת מרכזי הסימולציה במוסדות אקדמיים להכשרת מורים. במסגרת מו"פ התכנית מתקיימים ימי הכשרה ולמידה לבעלי תפקידים שונים במרכזי הסימולציה, מתקיים פורום מחקר המבקש לחקור את איכויות ואפקטיביות הכלי הסימולטיבי וכן מתקיים פורום של מנהלי/ות מרכזי הסימולציה, על מנת ללמוד, לקדם ולהרחיב את הידע והעשייה בתחום הלמידה הסימולטיבית.
צוות היחידה
על סימולציות בחינוך
עולם סדנאות הסימולציה התפתח במדעי הרפואה ובעולם הצבאי כחלק מתהליך הכשרת אנשי מקצוע להתמודדות מייטיבה במצבי קונפליקט, לפיתוח כישורי תקשורת בין-אישיים ולניתוח התמודדות עם מצבי לחץ וחירום. בשנת 2011 הוקם באוניברסיטאת בר אילן מרכז הל"ב – המרכז לסימולציה בחינוך, שהיה הראשון והייחודי מסוגו בעולם בתחום החינוך וההוראה והיווה פיילוט והשראה לתכנית הארצית. כיום פועלים 23 מרכזי סימולציה במוסדות להכשרת מורים בחברה הערבית, החרדית והכללית. סדנאות הסימולציה מותאומות להכשרת מורים ולפיתוח מקצועי ומבקשות לתרום לאיכות ההוראה. הסימולציות מאמנות את המשתתפים.ות בחקר הפרקטיקה ומבקשות להשתלב במגמות חינוכיות ותרבותיות.
שאלות ותשובות
סדנת הסימולציה מעניקה סביבה בטוחה להתנסות באינטראקציות קונפליקטואליות בשדה החינוכי.
הסדנאות מתקיימות בקבוצות למידה קטנות ואינטימיות, עד 15 גברים ונשים, באולפני סימולציה טכנולוגיים מתקדמים המאפשרים צילום של הסימולציות בווידאו. הסדנה אורכת כארבע שעות והיא כוללת התנסות של משתתפים בשלושה תרחישים סימולטיביים שונים. הסימולציות מדמות מצבי אמת, בהשתתפות שחקנים המגלמים את דמויות "האחרים" (תלמידים, הורים, מנהלים, עמיתים ובעלי תפקידים אחרים).
לאחר ההתנסות בסימולציה מתקיים תחקיר מבוסס וידאו (Video Based Debriefing) הכולל צפייה של המתנסה בעצמו במהלך הסימולציה, ותהליך של משוב עם השחקנים, המתייחס לאופן שבו המתנסה בסימולציה התנהל ולמיומנויות התקשורת שלו. עם תום הסדנה המשתתפים ממלאים משוב כתוב לצורך למידה. נוסף לכך, כל משתתף המתנסה בסימולציה מקבל העתק של הסימולציה המצולמת שהשתתף בה בדוא"ל או בדיסק נייד לשימושו האישי, וחוות דעת כתובות של משתתפי הסדנה על אודות ההתנהלות בסימולציה, כדי לאפשר את המשך תהליך הלמידה גם אחרי הסדנה. בעקבות השתתפות בסדנת סימולציה המשתתפים יכולים להכיר את עצמם טוב יותר ולסגל דרכי התמודדות חדשות, נוספות לדפוסים האוטומטיים שהתרגלו אליהם.
- רכישת אסטרטגיות ומיומנויות תקשורת במצבים קונפליקטואליים
- הכרה במצבים קונפליקטואליים כרכיב שגרתי ביחסי הוראה-למידה
- הכרה כי ניתן לפתור מצבים קונפליקטואליים באמצעות מיומנויות תקשורת
- הבהרת הקשר בין עולמו הפנימי הסמוי מהעין של המורה לבין התנהגותו האוטומטית במצבי לחץ כבסיס להכרה בצורך בפתרון.
- הכשרת מורים לעבודה בחברה הטרוגנית ורב-תרבותית וסיוע לקידום מודעות והערכה כלפי תרבויות שונות,
ידע והבנה בנוגע להוראה בכיתות המאופיינות בשונות וברב-תרבותיות.
- הסימולציה היא כלי שמשרת פדגוגיה ומקדם תהליכי הכשרה, התמחות ופיתוח מקצועי בכמה היבטים:
מרחב בטוח להתנסות וליישום פרקטי של מודלים תאורטיים בסיטואציות יום-יומיות מהשדה החינוכי. - שכלול ופיתוח דרכי הוראה מבוססות שיח וחקר של אנשי ונשות חינוך, במסגרת של קידום תהליכי למידה משמעותית במערכת החינוך.
- החלפה של שדות קליניים, תוך יצירת חוויית למידה מרוכזת ואינטנסיבית המבטיחה אימון בסט קבוע מראש של אירועים שהמתכשר לא בהכרח יפגוש בשדה הקליני.
- כלי לשינוי תרבותי, לשינוי פרדיגמות באשר לחשיבותו של הממד הבין-אישי בתהליכי הוראה-למידה.
- פיתוח אנשי מקצוע רפלקטיביים – יצירת מרחב להתנסות, לתהייה ולהתבוננות עצמית.
- יצירת תרבות ארגונית של למידת עמיתים, שאילת שאלות, תחקור אירועים ולמידה מטעויות.
- המשתתפים בסדנאות הסימולציה הם אנשי חינוך בכל רצף שלבי הקריירה.
- סטודנטים, מדריכים פדגוגיים, מורים מאמנים ומכשירים, מתמחים, מורים מתחילים, גננות מתחילות, חונכים ומלווים, מנחי סטאז',
- מנחי קורסים לעובדי הוראה חדשים, צוותי הוראה ובעלי תפקידים בבתי הספר.
הסדנאות במרכזי הסימולציה מאפשרות התנסות במצבים קונפליקטואליים מול שחקנים מקצועיים, המגלמים את תפקיד ה"אחר" (התלמיד, המורה השני, מנהל בית הספר ועוד) בסיטואציה.
ההתנסות מתועדת בווידאו, ומשלבת תחקירים בהנחיית מנחה מומחה. התחקיר כולל קבלה של משובים משאר המשתתפים ומן. השחקנים, ומאפשר רפלקציה אישית בסביבה תומכת ובטוחה.
השחקנים המקצועיים מוכשרים למלא את תפקידי התלמידים, ההורים ומנהלי בתי הספר, והם אומנו לְדַמּוֹת מפגש אותנטי עם המתנסים על בסיס תרחישים המדמים מקרים רלוונטיים מעולם ההוראה של המשתתפים.